Blog

بزرگترین(معروف ترین) شرکت های تولیدکننده تجهیزات آتش نشانی

نگاهی به سیر تاریخی تجهیزات آتش نشانی

امروز می خواهیم از دیدگاهی دیگر به تاریخچه بزرگترین شرکت های تولید کننده تجهیزات آتش نشانی نگاه کنیم. هر زمان که صحبت از آتش نشانی می شود، معمولا بزرگترین آتش سوزی ها یا اخبار و حواشی که در این زمینه وجود داشته است به خاطرمان می آید. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که موضوع آتش نشانی و عملیات اطفاء حریق از چه زمانی معنا پیدا کرد.
در دهه 1960 میلادی معمولا آتش نشان ها وظایفی از قبیل مراقبت از خودروهای آتش نشانی و ایستگاه ها و در زمانی که آتش سوزی اتفاق می افتاد خاموش کردن آتش از مهم ترین وظایف آتش نشانان بود. تجهیزاتی که در اختیار افراد قرار می گرفت یک اورکت با شلوار از جنس کتان یا لاستیکی با چکمه هایی با ساق بلند و یک کلاه چرمی بسیار سنگین بدون محافظ چشم بود. این تجهیزات امنیت آتش نشانان را در برابر آتش بسیار پایین آورده و آن ها معمولا در برابر آتش سوزی ها مقاومت زیادی از خود نشان نمی دادند.( البته حق داشتند زیرا از یک جایی به بعد شما میان جان خود و اموال دیگران ناچارید یکی را انتخاب کنید که طبیعتا جان شما در اولویت هر چیزی است). در آن زمان تجهیزی برای محافظت از ریه ها یا گازهایی که از طریق استنشاق وارد ریه می شود وجود نداشت و بسیاری از آتش نشانان بعد از چند عملیات یا اگر خیلی خوش شانس بودند پس از چند سال دچار بدترین بیماری ها در زمینه ریه و تنفسی می شدند.

بزرگترین شرکت های تولید کننده تجهیزات ایمنی و آتش نشانی

پس از گذراندن دوران انقلاب صنعتی شرکت های بسیار زیادی در این زمینه شروع به فعالیت کردند و خدمات زیادی را به آتش نشانان دادند. لزوم وجود تجهیزات آتش نشانی دارای استاندارد یکی از مهم ترین دغدغه ها و مشکلات آتش نشانان شهری بود که بدانند هنگامی که برای مثال یک لباس را می پوشند تا چه دما و درجه ای می تواند تحمل کند.
در زیر با تعدادی از بزرگترین شرکت ها در زمینه تولیدات تجهیزات آتش نشانی آشنا می شویم.

شرکت رزنباور

این کمپانی در سال 1866 توسط آقای جان رزنباور در کشور اتریش تاسیس شد. اولیت تولیدات این شرکت در زمینه پمپ های آتش نشانی دستی و همچنین کلاه ایمنی و … بود. همچنین تجهیزاتی در زمینه ورزش های مختلف مانند شمشیربازی تولید و به فروش می رساند. در سال 1908، روزنباور شروع به تولید پمپ های گازسوز کرد. در ادامه فعالیت ها خود اولین وسیله نقلیه در سال 1918 ساخته شد و کشور چین اولین خریدار این خودرو بود. پس از موفق بودن این فعالیت ها شرکت رزنباور همچنین توانست موتورهای دو زمانه را تولید و روانه بازار کند. در اواسط دهه 1980، رزنباور خودروی فالکون را معرفی کرد، خودرویی که شاسی آن مخصوصا برای وسایل نقلیه آتش نشانی ساخته شده بود. فالکون با بسیاری از قطعات سفارشی تولید شده بود اما به صورت دقیق نیاز آتش نشانان را برطرف نمی کرد و بسیار مستعد خرابی بود.
شرکت رزنباور بسیار سریع پیشرفت هایی در تولیدات مختلف داشت به طوری که توانست در اولیا سال 2000 در بورس وین پذیرفته شود و بیش از 200 کارمند در سراسر دنیا به خود اختصاص دهد. همچنین تراز مالی این شرکت در سال 2000 حدود 595 میلیون یور بود.

شرکت دراگر

در سال 1889 یوهان هاینریش دراگر 42 ساله شرکت دراگر را تاسیس کرد. آقای دراگر یک مکانیک در زمینه تعمیرات ساعت های مچی بود که با افزایش نوآوری در تجهیزات توانست سیستم های جدید مانند شیر آبجو را به فروش برساند. سیستم های شیر آبجو از دی اکسید کربن فشرده استفاده می کردند.
اولین ثبت اختراع
اگرچه از نیمه دوم قرن نوزدهم امکان پر کردن سیلندرهای فولادی با گاز پرفشار وجود داشت، اما حذف گاز به شیوه ای کنترل شده و ایمن در فشار کم هنوز یک مشکل بود. حتی تجهیزات فروخته شده توسط Dräger به اندازه کافی به وظیفه خود عمل نکردند، جریان گاز و در نتیجه آبجو غیرقابل کنترل و ناهموار بود و دریچه ها اغلب معیوب بودند. در ادامه شرکت دراگر تولیدات و اختراعاتی در زمینه تجهیزات پزشکی را به بازار ارائه داد و توانست سهم بسیار بالای از تولیدات تجهیزات آتش نشانی را به خود اختصاص دهد. امروزه مهم ترین تولیدات این شرکت در زمینه  لوازم آتش نشانی به دستگاه های تنفسی و سیلندرهایی از جنس کربن کامپوزیت فشرده می باشد که کمک شایانی را به آتش نشانان در هنگام عملیات می دهد.

شرکت کیوانج

کمپانی کیوانج در سال 1980 در شهر استانبول تاسیس شد. این شرکت با هدف تولیداتی در زمینه البسه ایمنی و استحفاظی به بازار آمد. اولین تولیدات این شرکت می توانیم به لباس های آلومینومی که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت مستقیم آتش داشتند را اشاره کنیم. در ادامه فعالیت های شرکت کیوانج تولیداتی در زمینه لباس های ضد الکتریسیته و جنگل بانی و لباس های صنعتی اشاره کرد. در سال 2002 این شرکت اولین تولید خود را در زمینه لباس آتش نشانی داشت که توانست استاندارد EN469 را دریافت کند. این شرکت در سال 2010 عضو PBI Member شد و توانست محصولات خود را در زمینه لباس آتش نشانی بسیار گسترده تر از قبل کند. امروزه این شرکت با بیش از 100 محصول جزو بزرگترین شرکت ها در زمینه تولیدات تجهیزات آتش نشانی محسوب می شود. لازمبه ذکر است که شرکت آریا ایمن الوند به عنوان نماینده انحصاری محصولات کمپانی کیوانج ترکیه در ایران می باشد و تمامی محصولات را با 4 سال گارانتی در کمترین زمان ممکن در اختیار قرار می دهد.

پست های اخیر